Skapande svenska

Vi har under en längre tid arbetat med att bygga upp förståelsen till hur en berättelse är uppbyggd. Detta har vi gjort genom att läsa böcker och därefter ställa frågorna:

  • Vilka var karaktärena i boken?
  • I vilken miljö utspelade sig händelsen?
  • Vilket var problemet i boken?
  • Hur löstes problemet?

 

Detta gör vi för att eleverna ska utveckla sin ”förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer (Lgr11, Skolverket, 2011, sid. 222)

 

Eleverna har i en liten grupp med hjälp av en pedagog fått skapa en berättelse. En annan grupp med elever har sedan lyssnat på berättelsen och ställt frågor på det som de inte förstått eller vill veta mer om. Här övar sig eleverna på att ge elevrespons.

 

 

Därefter har de som skrivit berättelsen fått bygga vidare på sin text genom att besvara responsgruppens undringar.

 

Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar” (Lgr11, Skolverket, 2011, sid 22)

 

För att skapa lustfyllt och kreativt lärande har vi arbetat tematiskt genom att väva in svenskan i skapandet.

 

När vi har varit i skogen på utflykt har vi kunnat se att eleverna visar ett intresse för insekter och djur. De lyfter på stenar och letar under grenar som ligger på marken för att se om de ser något som rör sig. 

Därför blev djur och insekter vår ingång i temat. Eleverna fick välja en insekt eller ett djur som de skulle skapa i lera. Djuret eller insekten skulle sedan vara en av karaktärerna i sagan som skrevs tillsammans i en liten grupp.

 

Vi använde oss av en iPad för att hitta en bild. Eleven ljudade och skrev djuret eller insektens namn i sökrutan.

 

 

När de hittat den bild som de villa ha fick de i uppgift att titta på bilden och se vilka färger och mönster de kunde se. Därefter fick de i uppgift att hämta och blanda de färger som de såg på bilden och måla sin insekt eller sitt djur i de färger som de såg på bilden. 

 

 Vi gick på utflykt till skogen och samlade naturmaterial som vi tog med oss till skolan. 

 

 

 

Tillsammans i sin berättelsegrupp har eleverna skapat ett landskap till sina djur och insekter. Landskapet är utformat så som det är i deras egna berättelser.

 

 

Eleverna fick hjälpas åt med att beskriva och koppla sitt skapande till den upplästa berättelsen.

 

 

Berättelser

 

 

Landskap

 

 

Utställning

 

Klassrummet förvandlades till en utställningen Skapande svenska. Föräldrar, elever och personal på skolan kom och tittade på vår utställning.

 

 

 

 

Leave a Comment

Filed under Svenska

Kommentera