Matematik

Kunskap kan vara att dubblera ett recept.

Det är viktigt att tydliggöra för eleverna när vi har matematik och vad det är vi övar på.

Under det första momentet övar vi främst på begreppet dubbelt.

 

 

Eleverna räknar chokladbollarna flera gånger för att komma fram till hur många det sannolikt är på brickorna.

 

 

Genom att förflytta chokladbollar från den bricka där det finns flest till den där det är färst kan vi få lika många på de båda brickorna  (talraden synliggörs).

Är det en mer på en bricka så  har eleverna beslutat att ge den till Kine.

 

 

Att i mindre grupper få reflektera över hur de ska dela upp chokladbollarna ger en kognitiv utmaning.

 

”Matematik” är gott!

 

 

Förmågorna som övas under denna matematiklektion är:

  • kommunikativ förmåga
  • analysförmåga
  • metakognitiv förmåga
  • begreppslig förmåga

6 Comments

Filed under Matematik, Presentation, Presentationsbank

6 Responses to Matematik

  1. Elisabeth Thelne

    Underbart!
    Elisabeth Thelne

  2. Åh så gott med chokladbollar 🙂 Vilken otur att jag missade den dagen. 🙁
    // Elliott

  3. Titti Warborn

    Tänk vad kul man kan ha med matte. Det verkar vara mycket roligare att gå i skolan än att jobba!
    Hälsningar från Valters mamma Titti

  4. Viktoria wulker

    Så härligt att få räkna chokladbollar!!! Åt ni upp dem sedan???
    Hälsningar Felicias mamma

  5. Anna

    Tur att det blir något bra av choklad bollarna 😉
    Undra om jag kan införa det på jobbet när jag jobbar med mina siffror he he he.

    Olles mamma panna Anna

Kommentera